Sunday, May 30, 2010

sabo jela?



Didalam hidup kita seharian..ada persamaan inginan. Di celah-celah hiruk pikuk kehidupan,kecelaruan sering menghinggapi diri..alpa pula selalu melekat dihati.

Sedang dalam diri kita, selalu kita dambakan keredhaan Ilahi..

Di dalam Al-Quran ada menyebut, maksud yang lebih kurang berbunyi, apakah mereka menyangka diri mereka sudah beriman,sedangkan Allah belum menguji mereka..
Maka beruntunglah mereka yang mempunyai sifat sabar dalam menghadapi ujian Allah S.W.T.

Sungguh sabar itu pahit pada mulanya, tapi marilah kita tanamkan sama-sama dalam diri kita bahawa balasan Allah untuk kesabaran itu manis tiada terhingga, tak terucap dek kata-kata.

Orang yang beriman kepada Allah serta istiqamah dalam kehidupannya, maka dia terhindar dari kekhuatiran dan tidak bersedih hati. Indah sungguh la kalau dapat jadi orang yang macam ni.


Sabar perlu kita letak dalam banyak aspek dalam hidup kita..seperti sabar dalam godaan yang menghalang untuk membuat ibadah, sabar tatkala menerima musibah , dan sabar pabila datang godaan untuk membuat kemungkaran..


Dan dalam perkara yang kita harus dipercepatkan pula, terdapat dalam tiga macam perkara iaitu :-

1) Ketika tiba waktu solat, maka kita harus segera melaksanakannya.

2) Ketika ada kematian,maka harus diselesaikan dan dikebumikan secepat mungkin.

3) Ketika hendak bertaubat dari dosa, maka janganlah ditunda.

Bicara soal taubat, Shafwan bin Assaal Al- Muradi r.a berkata: Nabi Muhammad S.A.W bersabda: Di sebelah barat ada pintu gerbang besar yang dibuat oleh Allah untuk pintu taubat, lebarnya kira-kira 40 tahun perjalanan dengan kenderaan laju, tetap terbuka dan tidak tertutup sehingga matahari terbit dari barat.

Subhanallah..

No comments:

Post a Comment