Tuesday, June 1, 2010

Ibu Bapa derhaka?? wujud kah??

Tgk semanis kurma…

Suka tgk ustazah bahiyah dgn suaminya…ling2 yang2…sweet kapel…=)

Di awal rancangan Ustazah mengexplain kategori2 ibu bapa derhaka..
1. Lelaki yg kahwin dgn wanita yg tidak baik.
2. Ibu bapa yg memberi nama ank yg maksundya tidak elok..
3. Ibu bapa yg tidak mengajar ank mereka mengenal Al-Quran
4. Asanya ada lagi..lupa…minta maaf ya…=)


Di tengah2 siaran…berlakulah insiden di bawah…

Sebuah pertanyaan di ajukan..Yg bertanya ialah mak cik berkerudung ungu (cantik tudung dia)..bertanyalah mak cik tu “ Selalu kita dengar syurga di bawah tapak kaki ibu,tapi klu ibu itu sendiri di anggap derhaka..adakah syurga di tapak kakinya lagi?”(Lebih kurang camtu la soklan mok cik tu)..

Pastu ustaz yg diundang (lawak dan leh cakap Hindustan) tu pun explain..
“Jadilah kita seperti pohon mangga yg rendang..walaupun dibaling dgn batu,kayu dan kadang2 selipar naik ke atas…Tapi tetap jua memberi balasan sebiji buah yg ranum kpd pelakunya…=) “

Sambung ustaz tu lagik even seorang ank beribu bapakan kafir pun..Syurga itu tetap dianggap di bawah telapak kaki ibunya…” …Lihatlah betapa hebatnya Allah mengangkat darjat seorang ibu.

Teringat suatu cerita tentang seorang ank yg beribu bapakan khinzirDi dalam kisah ini Allah s.w.t. menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami." Subhanallah Maha Suci Allah..

Berdoalah kita supaya kita pun dapat berjasa kepada ibu bapa kita..Jadilah anak-anak yg soleh dan solehah…aminn ya rabbal a’lamin…

Ingatlah bahawa iman xdapat di warisi seperti lagu Raihan Iman adalah mutiara..Kalau kita ada ibu bapa yg derhaka..Jgnlah kita megikut jejak mereka..Buatlah sesuatu utk mereka dan diri kita juga..Semoga keluarga kita sentiasa mendapat barakah dari Allah selalu…

Konklusi yg dapat di catit.Lebih kurang bunyik camni..

1.Anak dilahirkan adalah suci dan bersih seperti kain putih…ibu bapalah yang mencorakkannya…

2.Anak adalah amanah dari Allah s.w.t..Ibu bapa haruslah jaga dan didik mereka..janganlah di bezakan mereka..

3.Ada doa yg ustazah dan ustaz bagi di akhir rancangan. Doa pertama untuk mendapat keturunan yang baik2..Taat perintah Allah.iaitu dari Surah al-ahqaf ayat 15. Dan doa ketika kita menghadapi cabaran mendidik anak2 iaitu Surat ali imran ayat 147.

4. Anak-anak jgn tuding jari kt ibubpa jika mereka derhaka ..Ingatlah Allah bagi kita akal untuk memikirkan yg mana baik dan mana buruk.. Jgn ckp perkataan yg xbaik pada ibu bapa..

5. Akhir sekali derhaka xkan berlaku di dalam sebuah keluarga itu selagi mereka hayati Islam dgn baik...


Sekian…~selawat~

No comments:

Post a Comment