Saturday, May 1, 2010

Selepas azan apa anda buat????

>Baca doa selepas azan? Bagus2..
>Sambung sembang? Hmmm….
>Buat xtau ja? Hmmm….

• Aku terbaca dalam Buku SOAL JAWAB REMEH-TEMEH TENTANG SOLAT TAPI ANDA MALU BERTANYA (1)..Dalam buku ni..byk ilmu leh dapat tentang basic2 pasal solat dan tajuk2 sewaktu dgnnya . Ada gak selit2 pasal cerita2 teladan mcm Unta takut azab tinggalkan solat…Bez…amat Bez..Apa yg dah tau leh kita remind balik..Apa yg kita xtau,kita leh tau..ayat2 pun sempoi.

• Bukan aku terbaca buku tu..tapi mmg membaca..hihihi..

• Dalam byk2 bab aku nk sentuh bab doa lepas azan..selama ni lepas azan aku tadah tgn then baca..makna xtau..tau pun lps tgk kt TV 1 time maqrib bila lpas azan..depa tunjuk skali maksud doa tu..2 pun skrg ingat2 lupa makna dia..kdg2 aku lupa baca terus doa 2..ralit dengn dunia (astaqa)…rugi tol aku xbaca..rupanya ada kebihan doa yg diajar oleh Rasulullah s.a.w tu..

Sabda Nabi s.a.w:

Maksudnya: Sesiapa yang berkata apabila mendengar seruan azan: Ya Allah Tuhan seruan ini yang sempurna dan solat yang didirikan! Berilah kepada Nabi Muhammad al-wasilah dan fadilat. Bangkitkanlah dia dalam maqam yang terpuji yg telah Engkau janjikan,maka halallah baginya syafaatku pada hari kiamat.” (Riwayat Bukhari)

Al-wasilah lam buku ni tulis…Ialah kedudukan di dalam syurga yg dikhususkan kepada hamba Allah..Dengan doa ini macam kita memohon agar Allah mengurniakan pangkat yg lebih tinggi kepada Nabi Muhammad s.a.w..

• Ustaz Mohammad Nidzam Abdul Kadir,penulis buku ni tulis syafaat bukan benda kecik…Hari kiamat nanti semua org akn susah..Antara perkara yg boleh mmbantu seseorg adalah syafaat Nabi s.a.w..So marilah kita cari syafaat baginda s.a.w..

Yg dah selalu amal,teruskan baca..Yg kadang2 baca,jgn la bg kadang2,jarang2 ka..Cubalah wat amalan..So doa jgn xdoa =) Peringatan utk diri aku dan anda semua…

No comments:

Post a Comment