Tuesday, May 11, 2010

HARUM SUBUR DI HATI..



Hari berganti hari, macam-macam perkara kita lalui, iman harus dikuatkan di hati, solat tetap didiri..

5 hari sekali kita lakukan, terkadang terfikir ini cuma tanggungjawab yang dibebankan, lalu nikmat ibadat makin hilang..

Yang pasti, ibadat kepada Allah harus ikhlas,tanpa mengharap balas, kerana sudah jelas, Allah pasti memandang hati-hati yang bertaqwa dengan pandangan yang belas.Dan kasih sayang.Hati kita pun tenang .Kan senang? Bukan 5 kali sehari disuruh berenang.


Marilah kita sama-sama berusaha untuk merasa manisnya ibadah solat..


Perihal 5 waktu yang kita solat…

Subuh
Dua rakaat yang dikerjakan oleh Rasullullah SAW dan umatnya diwaktu pagi, Allah ampunkan bagi mereka semua yang terjadi pada malam dan siang harinya, dan mereka berada di bawah lindunganNya.

Zohor
Empat rakaat yang dikerjakan, Allah berikan dengan rakaat yang pertama pengampunan, rakaat kedua diberatkan timbangan kebaikan . Rakaat ketiga,Allah kerahkan malaikat bertasbih dan berightifar untuk mereka, dan rakaat terakhir,Allah bukakan pintu pintu langit sehinggakan para bidadari dapat mengintai mereka.

Asar
Pada empat rakaat yang dikerjakan, segala malaikat dilangit dan di bumi meminta ampun untuk mereka, dan sesiapa yang telah diminta ampun oleh malaikat tidak akan Allah seksa.

Maghrib
Tiga rakaat yang dikerjakan umat Muhammad SAW ketika terbenamnya matahari, Allah bukakan pintu langit,dan tiada meminta sesuatu hajat melainkan Allah akan beri padanya.

Isyak
Empat rakaat yang dikerjakan,bagi mereka lebih baik dari dunia dan seisinya dan terlepas dari dosa-dosa mereka bagaikan baru lahir dari perut ibu mereka.


Marilah kita sama-sama berusaha untuk merasa manisnya ibadah solat..

No comments:

Post a Comment