Friday, September 3, 2010

Tanda-tanda kita belum merdeka

aku tetap post berkenaan merdeka walaupun dah beberapa hari berlalu.


1)solat masih lagi di hujung-hujung waktu.
belum merdeka sebab masih menanangguh nangguh solat,..belum merdeka dari jajahan television yang menyiarkan rancangan tempatan mahupun indonesia.serta dari eksploitasi minda yang mengatakan tidur itu lebih penting.ekk.

2)Mengumpat mengeji dah jadi makanan harian yang enak.
enak sunnguh, penuh berkrim.cezz..ini maksudnya belum merdeka dari kesedapan mengata orang lain, mengeji dan menghina.nauzubillah. orang macam ini kena hayati surah al-humazah.

3)Takbur dan bangga diri dengan kejayaan yang baru secubit dua.
tahukan kalian secubit dua itu macam mana.tahu bukan...tak bermakna jugak kalau kejayaan empat lima cubit, tak pun dah empat genggam, kita boleh bangga diri..oh tidak...sesungguhnya semua kejayaan itu datang dari Allah..bukan diri kita.jadi, ayuh merdeka kan diri dari perasaan ujub dan bangga diri.

4)Cemburu dengan apa yang orang lain ada.
cemburu atau bahasa lain, tak senang duduk dengan apa yang orang lain ada, menandakan anda belum merdeka dari perasaan buruk itu. ikhlaskan lah hati, redha dengan apa yang ada dengan kita selain berusaha untuk mendapat rezeki yang dijanjikan Allah, insyaAllah hidup kita akan tenang dan merdeka...



akhir sekali, aku teringat sorang ustaz cakap, `kemerdekaan yang sebenar adalah apabila kita dijauhkan dengan api neraka dan di masukkan ke syurga`...
AMIN......

No comments:

Post a Comment