Thursday, March 10, 2011

Kisah nan santai

Untungnya jadi sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w...dapat mendampingi baginda dan berjuang bersamanya. Tapi kita boleh cakap je la, kalau betul ada di zaman tu, tak tahu la dalam kategori manakah kita...Jadi sekarang, bersyukur lah kerna kita jadi umat Rasulullah s.a.w dimana kelebihan untuk kita kelak sangatlah besar..

Aku terbaca kisah seorang sahabat nabi ni.Dulu-dulu , sahabat nabi, Salman Al-Farisy r.a penah diangkat jadi gabenor sebuah negara. Tapi yang kagumnya Salman ni, beliau walaupun seorang gabenor tapi hanyalah menunggang keldai sebagai kenderaannya. Hampir tidak percaya rakyat disana dengan Salman ni.Pakaiannya pulak hampir ibarat seperti orang-orang miskin. Beliau sangat zuhud.

Satu ketika tu, Salman Al-Farisy menolak makanan yang diberikan kepadanya, lalu dia berkata, "Tidak, tidak. Kerana aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w berkata: ‘Sesungguhnya orang yang lebih sering kenyang di dunia akan lebih lama laparnya di akhirat. Wahai Salman, dunia ini hanyalah penjara orang Mukmin dan syurga orang kafir".

Kita pulak suka berpegang pada pantun, gendang dendut tali kecapi, kenyang perut suka hati..hehe.

No comments:

Post a Comment