Monday, March 28, 2011

Apa buatmu dikala senang...

Kita selalu lupa pada Allah..kalau kita mengaku kita selalu ingat, masakan solat kita dilengahkan, kan....
Memang betul bahawa iman malaikat adalah constant...iman manusia pula turun dan naik...kerna tu, kita kena la cari solusi cmna nak selalu meningkat...kena dekatkan diri dengan masjid...dengar ceramah selalu...dekati buku-buku agama...Yela kita pun paham, bila dah kurang iman, macam-macam perkara yang berdosa sering kita buat. Tapi, bila malas menyerang, masuk pulak injection syaitan laknat, hanyut jugak kita..

Okey, meh sama-sama kita tengok langkah-langkah bijak yang wajar kita ambil. Pertama, kita kena ingat selalu pada Allah even di waktu apapun. Lebih-lebih lagi kita ni diwaktu senang, langsung lupa Dia. Kita kena tanam dalam hati kuat-kuat bahawa, bila kita ingat pada Allah diwaktu senang, Allah akan ingat pada kita diwaktu kita susah kelak.

Ada satu kisah ni, pada waktu zaman pemerintahan Abasiyyah dulu, ada seorang khalifah ni yang memerintah dengan melupakan Allah. Orangnya juga tamak.
*(Kisah-kisah dulu macam ni kan best kalau pemerintah sekarang rajin baca).

Di satu ketika, orang-orang ada melihatnya menggali satu lubang. Untuk apa? punyalah tamak dan bakhil dia ni, jawabnya ialah kerana dia takut jatuh miskin. Subhanallah, dia takut jatuh miskin tetapi lupa bahawa Yang Maha kaya adalah Yang dilangit.

Dia takut miskin dan tak sedar bahawa yang memberi rezeki adalah Allah jua...

Lalu apakah yang terjadi pada khalifah ini?

Dengan kekuasaan Allah, dia diturunkan jawatan. Khalifah yang sesudahnya datang untuk menghukumnya. Akan tetapi, khalifah yang jahil itu tadilah menghukum dirinya sendiri dengan mencungkil matanya. Maka butalah dia sepanjang hidup.

Dan dilaluilah hari-harinya lepas tu dengan meminta-minta sedekah dari orang ramai dihadapan masjid.

Hal ini terjadi kerana dia memerintah dengan melupai Allah diwaktu senangnya.... Lalu lupalah juga Allah pada dia pada waktu susahnya.

Sahabat-sahabat..hayatilah dengan mendalam lagi sekali sabda Rasulullah ini...' kenalilah Allah diwaktu senang ( lapang), Allah akan mengenalmu di waktu susah.'






No comments:

Post a Comment