Monday, September 12, 2011

edisi kursus perkahwinan

Pada hari minggu yang lalu, mengambil kesempatan masa yang terluang, aku pun pergi mendengar dengan tekun kursus kawen. Bukan aku gatal nak kawen, tapi mengikut undang-undang syariah di M'sia, setiap pasangan yang gatal nak berkahwin perlu mengikuti kursus ini. Aik?

Kursus ini terbahagi kepada banyak bahagian, bahagian-bahagian tersebut adalah seperti berikut. Tapi ni kemungkinan besar aku ada lupa 1,2 bahagian sebab aku secara menembak menulis entry ini.

Akidah
Untuk merefresh kembali tujuan kita hidup di muka bumi ini. Memperbetulkan akidah kita menyembah Allah yang satu. Di relate kan dengan situasi perkahwinan, kata-kata aku tak boleh lupa, haha, ' Mat berkahwin dengan Minah, minah suka sangat memasak hingga dia teruja dengan dapur gas nya, lalu dia pun menyembah tong gas dirumahnya...'......' ok apakah status perkahwinan mereka?



ibadah

Masuk bab ibadah, cerita dimulakan dengan penyucian diri sebelum ibadah. Najis ada tiga jenis ok, jangan lupa tu. Jangan memilukan hati ustaz ustazah yang ajar kita dulu.huhu.
Air mani najis ke tak. jawapannya tak tapi tak sah di buat air wuduk kerana bukan air mutlak. *Soalan ni benar-benar pernah ditanya tapi bukan kat situ.


ni tajuk-tajuk yang lain dan aku akan sambung kalau aku rajin.

tak rajin lebih menonjol ketika ini.
huhu.


akhlak
prosedur perkahwinan
hubungan kelamin
pengurusan masa
komunikasi
kesihatan seksual
perundingcara
pembubaran

No comments:

Post a Comment