Sunday, February 13, 2011

MUSIM APAKAH SEKARANG?



Kita hidup di satu dunia di mana Allah ada jadikan beberapa perkara yang mengikut musim untuk kita. Contoh? Allah ada jadikan 4 musim di negara-negara tertentu. Alangkah indahnya ciptaan Ilahi dengan adanya musim panas nan cerah, salji nan memutih, bunga yang mengembang dan musim luruh yang ala-ala romantik.
Hehe aku teringat pulak pengarah drama korea yang pandai jadikan 4 musim itu sebagai judul drama-dramanya..anda tahu bukan? Seperti Winter Sonata,Autumn In My Heart, lagi dua aku tak tahu tapi kawan aku kata ada lagi dua musim tu.Kalau dia tipu aku, bukan bermakna aku tipu korang sekalian ok?.

Buah-buahan juga ikut musim. Bolasepak adalah musim ciptaan kita. Ada juga musim melalaikan seperti musim rancangan realiti TV. Musim kawin pula berat badan kita akan bertambah.
Selain itu sakit juga kadang-kadang datang bermusim kan. Kadang-kadang tu berturut-turut datang demam kat ahli keluarga kita.

Namun yang demikian, ada beberapa perkara yang kita tak harus pandai-pandai menjadikan musim. Contoh? Dalam beribadah...aku pasti kita dah terbayang bulan Ramadan kan..Waktu itu kita baik, suci bersih sungguh hati kita. Nak lakukan dosa selalu terbayang bahawa kita tengah berpuasa, takut pula pahala kurang. Yang wanita di bulan inilah aurat ditutup rapi, tudung dikepala...tapi datangnya Syawal dan seterusnya...??


Begitulah kita..jadikan perkara yang patut dijadikan rutin sebagai bermusim. Ok mari kita tengok point paling penting dalam tajuk musim ini, ia adalah, kematian, Allah tidak jadikan bermusim! Maka beringatlah kita sebelum pergi...

No comments:

Post a Comment