Saturday, January 15, 2011

Mencari rezeki di dunia

1) Alhamdulillah...Allah bukakan pintu rezeki buatku. Masuk fasa baru dalam hidup ni, baru mata terbukak luas pandang sekeliling di mana orang ramai bekerja keras mencari rezeki. Dari awal pagi, moto berasak- asak nak masuk ke feri, menandakan semangat nya orang tu nak punch cardnya tak da warna merah. Aku rilek. Aku tak perlu laju-laju kerana aku takut muatan feri penuh dan aku terpaksa berpatah balik untuk beratur dengan perasaan malu.

2)Saja aku menulis untuk menyatakan persamaan dan perbezaan antara kerja dan belajar. Sebenarnya, ia different dengan belajar di universiti, tapi tidaklah totally different.

Napa?

a) Sebab pertama, tempat kerja jugak menuntut kita untuk mempelajari ilmu. Ada bakat jadi lecturer manager aku tu.

b) Kalau- kalau buat salah. Di U, salah kita akan dipotong markah...Tempat kerja, oh, aku belum lalui..hehe..harap-harap tak kena potong gaji.

Bab gaji pulak, ingatlah bahawa Allah sentiasa memerhati. Harus guna dijalan yang diberkati. Aku suka dengar ayat ni, 'duit yang kita sedekahkan itu yang benar-benar jadi kepunyaan kita, tetapi duit yang ada di tangan kita bukanlah hak milik kita'..Benar kan?


Dan ingatlah lagi selepas kita bersedekah, Allah akan melipatgandakan rezeki kita...itu janjiNya..

1 comment: